kaplicka

Z chaty Vsacký Cáb za rozhlednou, jezerem i výhledy na Beskydy

Už jsem to zde psal víckrát: Máme rádi klasické dřevěné chaty jako je třeba Návrší nebo Prašivá. Jednou z takových je i chata (nyní nazývaná jako horský hotel) Vsacký Cáb ve Vsetínských Beskydech. Chata je téměř 100 let stará, nabízí ubytování v osmnácti, stylově dřevem obložených, pokojích a je ideálním východiskem pro výlety do širokého okolí.

horska chata
Horský hotel Vsacký Cáb

Stylová horská chata na Cábu

Pro ubytované je možnost dojezdu autem až k chatě. Je to sice takové „mastňácké“ řešení, ale pokud člověk vyráží do hor až po práci v pátek někdy na podzim, tak se to celkem hodí. Chata působí poměrně útulně; prošla rekonstrukcí, ale pořád si zachovala svoje kouzlo. Součástí chaty je i restaurace, kde si můžete dát třeba halušky, strapačky nebo borůvkové knedlíky, prostě takové ty tradiční dobroty, které si v Beskydech dáváme skoro pokaždé. :-) Únavu z cesty nebo túry lze pak spláchnout třeba regionálním pivem. V době našeho pobytu točili Radegast a Portáš.

pohled z okna
Večerní pohled z okna chaty Vsacký Cáb
restaurace
Restaurace na Vsackém Cábu

U chaty je i sjezdovka. Dokonce tu ve třicátých letech minulého století stály i 2 skokanské můstky, ty už ale dávno zanikly.

Od chaty vede červená turistická značka. Náš tip na výlet je cca patnáctikilometrová túra. Půjdeme přes Ptáčnici, vyhlídkovou věž Búřov, hospodu Santov a Cábské jezero zpět k chatě.

vyhled
Trasa nabízí i mnoho krásných výhledů na Beskydy

Od chaty vyrazíme po červené značce k rozcestníku Ptáčnice. Tady opustíme červenou a vydáme se kousek po žluté. Od rozcestí Pod Ptáčnicí začíná další červeně značená trasa a ta nás už dovede až k lokalitě Búřov. Cestou potkáme studánku Heryanka a pěkné výhledové místo na Veřovické vrchy a Radhošťské Beskydy.

hory
Výhled na Veřovické vrchy a Rožnovské Beskydy

Na protějším hřebeni je vidět rozhledna na Velkém Javorníku, kde jsme shodou okolností byli přesně před rokem.

Búřov

Na Búřově je vyhlídková věž a celkem překvapivě je v těchto končinách golfové hřiště společně s hřištem na discgolf. Jsme ve výšce 660 m n. m. a pořád ztrácíme výšku, až nakonec dojdeme po žluté do údolí k hlavní silnici.

golf
Golf na Búřově
rozhledna
Menší rozhledna na Búřově

Santov – hospůdka, výhledy, zvonička

Od rozcestí Hajdůšky, bus začneme zase nabírat výšku. To už jdeme po zelené značce. Asi tak ve třetině stoupání se nám nabízí solidní místo na občerstvení – hospoda Santov. Jde o rodinnou hospůdku umístěnou na návrší s pěkným výhledem. Dříve tu stával obchod, ten pak zanikl a místo bylo dlouho prázdné a pusté. Nakonec došlo k přeměně v příjemnou hospůdku a podle recenzí i naší vlastní zkušenosti došlo k povedené záchraně tohoto příjemného místa. Ve standardní nabídce je například gulášek nebo kyselica.

socha
Dřevěná socha před hospůdkou Santov
hospoda
Na terase hospůdky Santov
kyselica
Pravá valašská kyselica

Přes jezírko zpět na Vsacký Cáb

Posilněni a se sytým žaludkem pokračujeme v mírném stoupání… a to kolem roubené zvoničky po žluté turistické značce. Pohlídejte si pak místo, kde se připojí Baťova naučná stezka. Právě tady se dá udělat asi půlhodinová odbočka k Cábskému jezírku.

zvonicka
Zvonička u Santova
jezero
Cábské jezero

Pak už je to jen asi kilometr k rozcestníku Pod Ptáčnicí a odtud už jdeme po trase, kterou známe z dopoledne. Když se zpoza stromů vyloupne opět po pár hodinách chata Vsacký Cáb, je to příjemný pohled…

Chata
Podzimní podvečer na Vsackém Cábu
hory
Výhled od chaty Vsacký Cáb
medvedi
Poslední tvorové, které jsme potkali na naší túře

Líbil se vám tento článek? Odměňte, prosím, autora za jeho práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a nás to potěší. A nebo nám kupte aspoň kafe ;-). Děkujeme!