Potápění se žraloky v přírodních parcích v Egyptě

Říká se, že potápění v Egyptě je jedním z nejkrásnějších zážitků. Celkově Rudé moře je pro potápění jako stvořené, a pokud jste aspoň z části tak vášniví potápěči jako já, rozhodně byste si neměli tuto destinaci nechat ujít. Z lokalit běžnému smrtelníkovi cenově dostupných je Egypt v tomto směru daleko nejkrásnější. A ti z vás, kteří se sem sami nedostanou, se mohou pokochat alespoň videem s mými záběry na konci článku.

Vyrážíme

Tak jako každoročně se mi ozvali kamarádi z Ostravy, abychom společně podnikli cestu za potápěním. Volba padla na přírodní parky Brothers Islands, Deadelous Reef a Elphistone. Tyto parky jsou dále od břehu a stahují se k nim větší ryby a paryby.

Potápění v Egyptě.
Potápění v Egyptě

Cestu jsme zahájili na letišti v Praze, a protože jsme se rok neviděli, tak jsme si začali vyprávět různé veselé historky. Vyprávění bylo o to veselejší, že nám oznámili, že náš let bude opožděn (zpoždění se protáhlo na 4 hodiny). No a jako správní Češi jsme toho využili k navštívení Plzeňské restaurace na letišti. Po vypití několika lahodných piv (a vy víte, kolik se toho dá za čtyři hodiny zvládnout) jsme se odebrali do letadla. Po ranním přistání v Egyptě – Hurghada jsme se přesunuli autobusem na loď. Po vybavení několika povolení a rozdělení se do kajut jsme konečně mohli vyplout na širé Rudé moře.

První ponory

První ponory vždy probíhají v menších hloubkách, jednak abychom si zopakovali základní dovednosti a zvolili správnou zátěž pro potápěče, tak abychom se zvládli jednoduše zanořit. Takže první ponory probíhaly v okolí Hurghady. Pro mě jako potápěče, který se potápí i v místních vodách, kde je viditelnost kolem 2 metrů, je viditelnost okolo 40 metrů v Rudém moři takovým malým zázrakem. Viděli jsme spoustu druhů malých ryb, např. klipky, kanice, perutýny, čtverzubce, murény a další.

žralok Egypt

Brothers Islands

Po těchto prvních 3 ponorech jsme ihned vyrazili na Brothers Islands. Velice rád při těchto přejezdech ležím na horní palubě a pozoruji hvězdy, a protože tam není světelné znečištění, je krásně vidět mléčná dráha a miliardy dalších hvězd, které u nás prostě nemohou být vidět. Samozřejmostí je několik meteoritů za hodinu.  Když jsme na Brothers v ranních hodinách dorazili, byl jsem nemile překvapen, že tam je dalších 16 lodí. Tyto dva malinké ostrovy uprostřed Rudého moře mezi Egyptem a Saudskou Arábií jsou bohaté na korály a jezdí se sem potápět hlavně kvůli žralokům. Reef je to krásně bohatý, ale my jsme sem vyrazili na žraloky. Poprvé na této cestě jdeme do hloubky 40 metrů, bohužel nemáme štěstí, a tak se pomaličku vracíme pod loď. Při čekání pod lodí asi po 10 minutách, kdy už jsme si říkali, kde ti žraloci jsou, se konečně první žralok dlouhoploutvý ukazuje, a tak fotíme a natáčíme. Další ponory na Brothers probíhaly ve stejném duchu. V hloubce nic, pod loděmi žraloci dlouhoploutví. Maličko mě tentokrát při potápění tyto ostrovy zklamaly.

Deadelous Reef

V noci přejíždíme na Deadelous Reef a opět hvězdy, meteory, prostě paráda. Měli jsme rovněž štěstí, že nefoukal žádný velký vítr, a tak bylo moře klidné (už jsme tu zažili i 4metrové vlny). Po příjezdu na Deadelous (opět 17 lodí) a ranním probuzení, které vlastně probíhá při svítání a vy vidíte nádherný východ slunce nad mořem, jsme šli na první ponor, který je ještě před snídaní. Mimochodem když už jsem u jídla, je až neuvěřitelné, co dokáže posádka s kuchařem vykouzlit pro 24 lidí v tak malé kuchyňce.

Nejhezčí ponor

Tento ponor změnil absolutně pohled na úspěšnost této výpravy.  Po seskočení z gumového člunu jsem v dálce zahlédl něco většího. „Je to potápěč?“ ptám se sám sebe, plavu blíže a už vidím nádhernou siluetu manty s rozpětím křídel okolo 3 m. Natáčím a užívám si prvního setkání s tímto nádherným živočichem. Po odplutí manty pokračujeme v ponoru a jdeme do hloubky přesahující 40 metrů. Je tu dalších zhruba 40 potápěčů a najednou k nám zvědavě přijíždí hejno kladivounů. Postupně se kolem nás točí a my opět natáčíme a fotíme. Někdo by si mohl říct, že to je nebezpečné potápět se a plavat takto se žraloky, ale nebezpečná je jiná věc. Musíte si uvědomit, že jste v hloubce okolo 40 metrů s 15litrovou lahví, jste opojeni dusíkem a zároveň vzrušení, že okolo vás jezdí kladivouni v těsné blízkosti. Stále je potřeba mít na mysli bezpečnost a vzhledem k tomu, že počítač ukazuje hranici bezdekompresního ponoru, pomalu se vydáváme zpět k útesu a pozorujeme malé rybičky, korály a vstřebáváme zážitky z ponoru. Pod lodí nás ještě čekají žraloci dlouhoploutví. Nádherný ponor. Další ponory na Deadelousu vidíme opět kladivouny a dlouhoploutvé žraloky.

Poslední ponory a návrat

Vydáváme se opět na cestu, tentokrát k Elphistone Reefu. Tento útes je již na dohled egyptského pobřeží a je známý výskytem žraloků. Zde nás při potápění čeká poměrně silný proud. Potkáváme velkého pyskouna vlnkovaného kolem 2 metrů (z čeledi pyskounovití), takže takový větší kapřík. Čeká nás boj proti proudu za hranu útesu. Tam se po několika nekonečných minutách dostáváme. Plujeme s proudem a vydýcháváme namáhavé plavání a užíváme si zdejších krásných korálů. Po Elphistone Reefu nás čeká ještě pár ponorů u Marsy Alam. Odtud se zpět autobusem dostáváme do Hurghady a opět o hodinu zpožděným letem zpět do naší krásné rodné vlasti.

A protože si nerad nechávám svoje nádherné zážitky pro sebe, můžete se pokochat i vy zhlédnutím videa z této mé cesty:

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a nám to udělá radost. Děkujeme!

2 komentáře u „Potápění se žraloky v přírodních parcích v Egyptě“

1. Skvělej příspěvek. Mě osobně zajímá potápěni se žraloky, ale ještě více s delfíny. Slyšel jsme ze středozemní moře je na tyto věci nejlepší. Kdyby jste chtěli napsat článek někdy na potápěni s delfíny byl bych moc rád :)