GOJEK – levné mototaxi v Indonésii

Společnost GOJEK byla založena v roce 2010 jako telefonní služba pro motocykly, postupně se rozvinula do mobilní platformy a poskytuje širokou škálu služeb zahrnujících dopravu, logistiku, mobilní platby a mnoho dalších služeb. Prostřednictvím aplikace si můžete i poslat balíček, objednat jídlo nebo si třeba přivolat maséra či kadeřnici. Vše za rozumné ceny z pohodlí domova. 

Gojek nyní působí v 50 městech po celé Indonésii, včetně Bali. Princip společnosti Gojek je založený na tradiční ojek dopravě, která není uznávaná jako oficiální typ přepravy a často se jedná o práci na černo. Ojek řidič tak může být kdokoliv z místních s motorkou, který vás za velmi malou cenu odveze tam, kam potřebujete. Tento způsob však přináší různé problémy. Ojek řidiči většinou nemají druhou helmu, což je dost nebezpečné, nebo můžete dostat pokutu od policie. Také se s nimi musíte dohadovat o ceně a ne vždy to jde lehce. Není tedy divu, že se objevil člověk, který se rozhodl vytvořit pro mototaxi určitý systém.

JAK TO FUNGUJE

Je to velice jednoduché. Stačí si stáhnout aplikaci do mobilu, zadat místo, kde chcete být vyzvednuti, cílovou destinaci a třeba i krátkou poznámku. Pak stsačí počkat, až objednávku některý z poblíž se nacházejících řidičů přijme a zavolá vám pro upřesnění a za jak dlouho asi přijede. Od řidiče po příjezdu dostanete helmu. Jakmile zadáte objednávku, systém vám automaticky vypočítá cenu. Cena je standardně 15.000 rupií a po dvaceti pěti kilometrech se zvedá. Platit můžete buď v hotovosti, nebo přes nabitý kredit. Pokud nebudete spokojeni, můžete řidiče ohodnotit a napsat výhrady vůči němu. Mnoho turistů o tomto levném způsobu dopravy neví, a přitom stačí jen mobil s internetovým připojením.

DOBRÉ ZAMĚSTNÁNÍ?

Ve firmě pracuje asi dvacet procent zaměstnanců v kancelářích, osmdesát procent pak vyráží do ulic. Gojek začíná být čím dál více populární, hlavně ve velkých městech, kde jsou neustále zácpy. Jakmile spatříte motorkáře v zelené bundě a helmě, pravděpodobně půjde o řidiče společnosti gojek. Zelení motorkáři jsou totiž v Indonésii nejrychlejším způsobem dopravy. A jak jsou na tom vlastně zaměstnanci gojek? Řidič dostane mobilní telefon přímo od firmy. V něm už má staženou aplikaci, která se od té zákazníkovy liší. Může si sám stanovit, do kolika kilometrů má systém zákazníka vyhledávat.

Každou chvíli mu pak cinkne upozornění a on se může sám rozhodnout, jestli objednávku přijme. Pokud ji však potvrdí, už by ji neměl zrušit, to může pouze zákazník. Řidič může mít za den pasažérů, kolik chce, ale v případě, že přestane pracovat a nenahlásí, že je nemocný, firma mu zakáže pár dní jezdit a on nemůže několik dalších dní získat zákazníka. Zajímavá je také taxa pro řidiče – z každého ujetého kilometru obdrží od společnosti 2500 rupií a ještě navíc celou částku od zákazníka. Pokud za den stihne více než deset pasažérů, obdrží určitý bonus. Zaměstnavatel řidičům také platí zdravotní a havarijní pojištění a mají mnoho dalších výhod. Gojek vyhrál dokonce i cenu mezi levnými dopravci. 

TIP: Vydejte se na zájezd na Bali a poznejte místní kulturu, památky a neuvěřitelné pláže. Vybrat si můžete u poznávacích zájezdů s českým průvodcem nebo ze zájezdů na vlastní pěst. 

TAXIKÁŘI x GOJEK

Gojek řidiči jsou trnem v oku místním taxikářů a řidičům a způsobuje to tady řadu protestů (stejně jako u Uber, Grab). Například na Bali v určitých oblastech (Ubud nebo Canggu) má tento druh levné dopravy zakázáno vyzvedávat zákazníky. Všude na ulicích uvidíte přeškrtnuté nápisy zakazující vjezd. Pokud si i přesto gojek v těchto zakázaných oblastech objednáte, buď se motorky v zelené helmě nedočkáte, nebo přijede za hodně dlouho, a nebo vám rovnou řidič objednávku zruší. Gojek řidiči se bojí, aby se jim něco nestalo. Pokud by je uviděl taxikář nebo místní řidič, mohlo by to skončit rvačkou. Business je holt business a tady je konkurence opravdu veliká.

PRÁCE = POHODA

To bychom nebyli v Indonésii, aby tu vše fungovalo tak, jak má. Nápad je jedna věc, ale zaměstnanci firmy druhá věc. Místní jsou tu hodně bezstarostní a to se týká i přístupu k práci. Pracují, to ano, ale úplně se nepřetrhnou. Někdy můžete vidět gojek řidiče posedávat u silnice kouřit a ignorovat nabíhající objednávky. Prostě až se jim bude chtít zase někoho odvézt, objednávku potvrdí. Někdy tedy můžete čekat opravdu dlouho, než pro vás někdo přijede.

Další nevýhodou je, že občas řidiči neznají cestu, ale většina z nich má naštěstí navigaci. Jsou to ale jen detaily. Jakmile se vám podaří nasednout s gojek řidičem na motorku, budete spokojeni. Jízda to bude svižná.

Autorkou článku je Jana Švejdová.

Napsat komentář