Ruch Hanoje

Kuriozity a další postřehy z dopravy ve Vietnamu

Můžete mít už něco nacestováno a přesto vám vietnamská doprava dokáže způsobit nemalý šok. Stačí vystoupit z letadla a vydat se do centra Hanoje. Nekonečné proudy aut, autobusů, motorek a skútrů se táhnou všude kolem vás. Všichni kolem troubí a vy se na ten chaos jen díváte (stačí si na Youtube či jiném podobném webu zadat hesla jako „doprava ve Vietnamu“ a sami uvidíte, co mám na mysli). Pak se najednou dostanete ke křižovatce a to už teprve nechápete. Nějaká hlavní a vedlejší cesta se tu většinou neřeší, všechny proudy vozidel ze všech směrů pokračují plynule dál a všechny se prolínají, takže v jediném okamžiku vjíždějí do křižovatky auta zprava, zleva, zepředu i zezadu. Co je však překvapivé – nedochází k žádným srážkám. Nejezdí se samozřejmě v nijak vysoké rychlosti, ale hlavně, Vietnamci se naučili jezdit tak plynule a předvídavě, že to prostě zvládají. První dva tři dny jsme si říkali, že nemáme šanci někdy takovou silnici či křižovatku přejít, ale dá se to. Stačí jít pomaleji, plynule a hlavně se moc nezastavovat. Oni vás vidí, počítají s vámi a podle toho, jakou rychlostí cestu přecházíte, odhadnou, v jaké části silnice v určitém okamžiku budete.

Není úplně jednoduché přejít takovou silnici aneb čeká nás kličkovaná mezi skútry

Není úplně jednoduché přejít takovou silnici aneb čeká nás kličkovaná mezi skútry.

Auto, moto, skútry

Bezpochyby nejvýraznější znak vietnamské dopravy. Ulice jsou jich plné, a tím pádem jsou časté i zácpy. Motorky a skútry jsou pak nejčastějšími dopravními prostředky – vidíte je prostě všude. Dokonce se můžete s někým na motorce domluvit, aby vás svezl. Je to takové neoficiální mototaxi (říká se tomu „honda om“). Půjčit si ve Vietnamu auto je kvůli administrativním potížím a předpisům v podstatě nemožné a přiznejme si – zkusit zde řídit by nebyl nejlepší nápad…

Motorky slouží jako dopravní prostředky, ale i jako odpočivadla. :- )

Motorky slouží jako dopravní prostředky, ale i jako odpočívadla. :- )

Autobusová doprava

Vietnamci jsou drobnější, vejde se jich všude víc a hlavně jim to, že se jich někam vejde víc, vůbec nevadí. Taková cesta z Hanoje do zátoky Ha Long Bay trvající 3 hodiny, kdy má člověk kolena u brady, popř. ještě dvacetikilový batoh na klíně, a to po celou dobu jízdy, je zajímavý zážitek.

V mnoha autobusech to funguje tak, že se do uličky vyklopí sklápěcí sedátko, takže se řada původně 3 sedadel rozšíří na 4 sedačky a na ty si sedne 5 až 6 osob. Většina autobusů vám zastaví na mávnutí ruky skoro kdekoliv a celkem jednoduše si můžete říct, že chcete taky kdekoliv vystoupit. Často je v autobuse nějaký naháněč či naháněčka, kteří z otevřených dveří autobusu lanaří potenciální pasažéry.

To, co původně sloužilo jako ulička, se už do posledního místa postupně zaplňuje dalšími cestujícími.

To, co původně sloužilo jako ulička, se už do posledního místa postupně zaplňuje dalšími cestujícími.

 

Nakládání zavazadel v Lao Cai

Nakládání zavazadel v Lao Cai.

Vlaky

Hard seat, soft seat, hard sleep, soft sleep – tak právě toto nám snad nejvíce utkvělo z vietnamských železnic. Bylo to spojeno s poměrně vtipnou historkou z nákupu jízdenek na cestu vlakem z Hanoje do Lao Cai (výchozí místo pro přesun do horského městečka Sapa).

Z předchozích cest vietnamským vlakem jsme už poznali, že hard sleep a soft sleep jsou verze lůžkových vagónů. Hard seat a soft seat jsou pak varianty klasických vagónů se sedačkami, kdy se v případě hard seat jedná o sedačku dřevěnou, tvrdou a nepohodlnou.

I když kupujete jízdenky několik dnů dopředu, snadno se stane, že místa v nejpohodlnějších vagónech – tedy soft sleep – už nejsou k dostání. Což nám i pokladní v okýnku hlásila pro cestu do Sapy a my pak rozuměli, že zbývají místa v hard sleep.

„Výborně, i tak si v noci zdřímneme, bereme,“ řekli jsme si. Jízdenky nám přišly celkem levné, ale nějak jsme to neřešili. Hlavně že je máme a za 3 dny vyrážíme do Sapy. Až v den cesty jsme zjistili, že naše jízdenky nejsou pro hard sleep, ale hard seat a sedělo se nám opravdu very hard :- ).

Takto jsme proseděli celých 8 hodin noční jízdy, kdy převážnou část cesty na sedadle pro 2 osoby sedí 3 lidé + nějaké ty děti. To samé na cestě zpátky. Usnout se téměř nedá, ale probíhala nějaká vietnamsko-česká družba, a tak se to dalo přežít :- ).

Fotogalerie na téma Vlakem po Vietnamu

Taxi

Taxíků jezdí ve Vietnamu, stejně jako v mnoha dalších asijských státech, o poznání více než u nás. Sehnat taxi je tedy hodně jednoduché. Funguje tady tradiční smlouvání. Ale bohužel, když si vzpomenu na naše dosavadní cestování taxíky v různých zemích, jako jediné mírně negativní zkušenosti se mi vybavují právě ty z Vietnamu a pak ještě ze sousední Kambodže, ale může to být jen shoda náhod či prostě smůla.

Všude ve světě platí, že je nutné se předem domluvit na cíli cesty a ceně. Naučte se také při odsouhlasení ceny za taxi zdůraznit, že máte na mysli cenu za všechny osoby! Nejlépe to funguje, když člověk rukou ukáže na sebe a dalšího či další spolucestovatele a doprovodí to třeba výrazem „All together“, pokud taxikář rozumí aspoň trochu anglicky. To aby taxikáře nenapadlo tvrdit, že měl na mysli cenu za 1 osobu. Tady ve Vietnamu to platí dvojnásob!

I přesto to to na vás ale mohou místní taxikáři nějak zkoušet. Taxikář, který nás vezl na vietnamsko-kambodžskou hranici, nám tvrdil, že za to, že nás vezl, platil pokutu 10 USD. Tyto peníze nebo alespoň jejich část, pak chtěl po nás. Jelikož ale neměl licenci jako taxikář, měl smůlu a byl pak na nás naštvaný, že jsme mu ty peníze nechtěli dát.

Jinak je ale taxi bezpečná a levná varianta cestování po Vietnamu na místa, kam se složitěji jezdí vlakem či busem nebo se vám nechce řešit stop.

Taxi - domlouvání cíle cesty a ceny

Taxi – domlouvání cíle cesty a ceny

 

 

Cyklistická doprava

Stejně jako se dá na malé motorce přepravit skoro všechno, i obyčejné kolo funguje jako dopravní prostředek nejen pro přepravu osob, ale i všelijakého zboží a materiálu. K cyklistické dopravě se řadí též jakýsi typ rikšy, která kromě motoverze funguje i ve verzi označované jako „cyklo“ (čti „syklo“) – k vidění například na titulní stránce tohoto článku. Pasažér či pasažéři sedí před šlapajícím cyklistou. My cyklo využili v Hanoji při přesunu k Ho Či Minovu Mauzoleu.

Zatočit s tímhle nebude úplně jednoduché. :- )

Zatočit s tímhle nebude úplně jednoduché. :- )

Cykloservis :- )

Tak vypadá pojízdný vietnamský cykloservis :- ). Servisák ráno nasedne na kolo, vezme s sebou nějaké to nářadí, pumpičku, duše a lepení, na ulici kolo zaparkuje, rozloží nářadí a zahájí každodenní provozování své živnosti :- ).

Trochu něžnosti ve víru velkoměsta :-)

Trochu něžnosti ve víru velkoměsta :-)

Lodní doprava

Ve Vietnamu je hodně řek, proto je zde rozšířená i lodní přeprava. Takto křižují Vietnamci loděmi a čluny například deltu Mekongu. S lodní dopravou se pak turisté setkají velmi často i ve slavné zátoce Ha Long Bay. Na tato místa se snad brzo vypravíme v některém z příštích článků. Takže na závěr už jen malinká ochutnávka.

Lodě v zátoce Ha Long Bay

Lodě v zátoce Ha Long Bay

 

Pokud se vám článek líbil, nejlépe nás odměníte příspěvkem na provoz webu. Velmi potěšíte také lajkováním a sdílením našich článků.

Mám rád poznávání cizích zemí na vlastní pěst, překonávání určitých výzev, baví mě nasávat tu atmosféru, když je člověk v cizině a zapojuje do toho všechny smysly. Cestování přináší i určitý nadhled a větší soběstačnost…. O večerech a víkendech pak pro vás píšu články ze tří desítek navštívených zemí, včetně těch prozatím nepostižených masovou turistikou, jako jsou Nikaragua, Kambodža, Laos, Senegal či Gambie. Stejně tak vám s radostí a nadšením představuji krásná místa v naší rodné vlasti.
“ Zážitek nemusí být pěkný, ale silný, aby sis jej pamatoval.“– „Cestování je něco, co si nechcete nechat vzít.“ –„Všude se dá nějak domluvit.“

Napsat komentář