Bazilika na Svatém Kopečku

Z Pohořan na olomoucký Svatý Kopeček

Dnes se vydáme na krátký výlet do blízkosti hanácké metropole. V pohodě jej stihnete třeba v neděli odpoledne, pokud budete chtít ještě někam na poslední chvíli o víkendu do přírody. V Olomouci u vlakového nádraží sednete na autobus a dojedete do Pohořan, nejlépe na zastávku Horní konec. Cesta od olomouckého nádraží trvá autobusem asi půl hodinky.

V Pohořanech si můžete udělat krátkou odbočku na Jedovou – nejvyšší kopec v blízkém okolí (633 m n. m.), nicméně už několik let kvůli vysokému vzrůstu stromů vrchol kopce nenabízí výhled na Jeseníky, jako tomu bylo kdysi.

Pohořany - zvonice
Pohořany – zvonice

Pohořany projdeme celkem bez nějaké významnější zastávky. Leda pokud by měl někdo už potřebu se nasytit či doplnit tekutiny, je možné zastavit se v oblíbené Pohořanské boudě.

Kousek za ní je už rozcestník, který je pro nás důležitý (Pohořany, dolní rozcestí). Odtud se budeme držet červené značky, a to po celou trasu túry. Značení je tu nicméně trochu zmatené, protože rozcestník vás na Svatý Kopeček pošle po žluté značce. Tedy od rozcestníku se dejte doleva.

Směrovka z Pohořan na Svatý Kopeček. Zřejmě tu došlo k přeznačení, kousek za rozcestníkem už jsou červené značky.

Protože jsme díky přesunu do Pohořan trochu nabrali nadmořskou výšku, tak trasa na Kopeček je pohodová a nečekají nás žádné náročné výstupy, spíše po většinu cesty scházíme. Jde se zejména po otevřené pláni a po širších cestách. Přibližně polovinu trasy jste pak schovaní v lese.

Pohled zpět - směrem na Pohořany a Jedovou
Pohled zpět – směrem na Pohořany a Jedovou

Tato lokalita je oblíbená i mezi cyklisty a mezi běžkaři. Letos však lyžím počasí moc nepřeje, takže těžko říci, zda tuto zimu tady běžkaře vůbec potkáte.

Tudy se přichází od Pohořan - stále po červené
Tudy se přichází od Pohořan – stále po červené.
Otevřené pláně na Pohořansku
Široká polní cesta jako základ pro turistickou trasu. Vpravo Radíkovská věž

Po necelých 6 kilometrech dojdeme na rozcestí U Radíkova. Pokud bychom si tady udělali krátkou odbočku doleva po asfaltce (zároveň je to i cyklotrasa č. 6030), došli bychom k Radíkovské věži, kde najdeme občerstvení a pevnost Fort č. II Radíkov.

Rozcestí U Radíkova

Pokud nicméně budeme pokračovat dále po červené značce, dojdeme lesem po 1,5 km k olomoucké Zoo. Už tady můžeme nasednout na autobus do Olomouce, popřípadě se můžeme zajít podívat i ke známé bazilice Navštívení Panny Marie a využít zastávky MHD Svatý Kopeček, bazilika.

Vstup do ZOO

Celá trasa měří 8 až 12 km, to podle toho, zda si uděláte odbočku na Jedovou či na Radíkovskou věž. Je to tedy pohodový výlet tak na 2 až 3 hodiny. Pokud byste se rozhodli na cestě zpátky navštívit ještě Zoo, už se z toho stane pomalu celodenní výlet. Pokud máte v plánu výlet protáhnout i přes noc a nejste zrovna typ na spaní v přírodě, můžete zkusit hotel Ibis Olomouc.

[wpgmappity id=“125″]

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!