Skalní dóm na Chrámové hoře

Trip do Svaté země aneb zpět do Izraele (2. část)

V první části článku o našem výletu do Izraele s názvem Objevte další krásy Izraele – Tel Aviv, Jaffa, Jeruzalém a Betlém v Palestině jsme prozkoumali Tel Aviv, Jaffu a přesunuli se do Jeruzaléma.

Znovu mystický Jeruzalém a přesun do Haify (den čtvrtý)

Čtvrtý den našeho izraelského tripu vstáváme trochu dříve. Po sedmé hodině vyrážíme na Chrámovou horu (Temple Mount). Udělejte to úplně stejně, zajděte sem brzo ráno, než se tu začnou tvořit fronty. Navíc místo je otevřené jen po určitou část dne. Na netu se psalo o otevírací době od 7:30, na místě to vypadalo, že bylo otevřeno už od sedmi (pozn.: bylo to v únoru 2019).

Na Chrámové hoře

Na Chrámové hoře najdete Skalní dóm, jednu z nejvýznamnějších dominant Jeruzaléma. Kvůli komplikovaným židovsko-muslimským vztahům není vstup do chrámu možný, ale místo jako takové za návštěvu rozhodně stojí.

Skalní dóm na Chrámové hoře
Nádherná mozaika na Skalním dómu

Cestou zpět na hostel se zastavujeme v Chrámu Božího hrobu (Church of the Holy Sepulchre). Chrám je hodně členitý, není to klasický jednolodní kostel, jako bývá často u nás. Asi hodinovou frontu do prostor předpokládaného Ježíšova hrobu vzdáváme.

Vstup do Chrámu Božího hrobu

Po snídani si balíme věci a já zjišťuji, že byla chyba nevzít si nabíječku na foťák, protože obě baterky mám už vybité.

Hledáme místo, kudy se dá vstoupit na hradby. Je to u Jaffské brány, sledujte šipky k Ramparts Walk. Procházka po hradbách stojí 18 NIS a určitě si to nenechte ujít, protože vás čekají parádní výhledy na Staré Město i novější Jeruzalém. Moc lidí tu kolem poledne nebylo.

Objevování Jeruzaléma z hradeb stálo opravdu za to.
Starý Jeruzalém z hradeb, v pozadí Skalní Dóm

Ještě stíháme Getsemanské zahrady na úpatí Olivové hory, fotíme největší židovský hřbitov na světě a jednou z bran vcházíme zpět do Starého Města, a sice do židovské čtvrti. Jako už víckrát procházíme některými uličkami s trhy, to se prostě neomrzí. Míjíme některá zastavení Křížové cesty (Via dolorosa) a Damašskou bránou definitivně opouštíme Staré Město.

Křížová cesta pod pečlivou ochranou, jako mnoho dalších míst v Izraeli

Vydáváme se směrem k Mea Shearim, židovské ortodoxní čtvrti. Tak tady to byla pecka; atmosféra jak ze starého filmu. Ortodoxní, popřípadě ultraortodoxní Židé tady dodržují tradice se vším všudy. Jen jsme četli, že se místní hodně neradi fotí, tak to v rámci možností dodržujeme.

Ve čtvrti Mea Sharim - plakáty plní funkci novin, místní si tady přečtou, co je nového
Ve čtvrti Mea Sharim – plakáty plní funkci novin, místní si tady přečtou, co je nového.

Pár zastávek se pak svezeme tramvají (jednotná cena 5,90 NIS) na vlakové nádraží a za 43 NIS se přesouváme do Haify. Na předposlední den jsme neměli přesný plán, jen jsme chtěli zůstat v rozumném dosahu Tel Avivu a zároveň zvažovali návštěvu lokality Caesarea.

Haifa a Caesarea (den pátý)

Haifa je moderní a rušné město, třetí největší v IzraeIi a zároveň se jedná o největší izraelský přístav. Jsou tu muzea i pláže, mnoho restaurací i nóbl hotelů. My se tady ubytovali i proto, že booking.com v městečku Caesarea nic rozumného nenabízelo. Nejznámějším místem v Haifě je bahá’istický chrám a zahrady okolo svatyně. Terasy jsou i nad chrámem v prostoru pod promenádou Louis Promenade. Co a jak je otevřeno, zjistíte nejčastěji až na místě, my se taky v tom trochu ztráceli… Každopádně do horních teras jsme se nepodívali. I tak se určitě nahoru oklikou vydejte už kvůli tomu výhledu. O pár set metrů dále je horní stanice lanovky (jak na Petříně, ale v mapách je to označené jako metro). Sjíždíme dolů do města (stanice Downtown, cena 5,90 NIS) a vlakem jedeme do stanice Binyamina (21 NIS).

Nejznámější místo v Haifě - terasovité zahrady
Nejznámější místo v Haifě – terasovité zahrady

Odsud bereme taxi do Caesarea National Park (Caesarea čti Kejzarea). Je to místo archeologických nálezů kdysi slavného města. Vstup stojí 39 NIS. Najdete tady pozůstatky divadla, amfiteátru, paláců či opevněného města. Určitě si pak zajděte po stezce k akvaduktu.

Caesarea - pohled od bývalého Herodova paláce
Caesarea – pohled od bývalého Herodova paláce
Caesarea - akvadukt; jsou tu krásné západy slunce
Caesarea – akvadukt; jsou tu krásné západy slunce.

Doprava od akvaduktu je trochu složitější, ale dá se to zvládnout. Běžte asi dva kilometry ke kruháči (křižovatka Or Aktiva Interchange) a odtud jezdí bus č. 910 do Tel Avivu (21,50 NIS). Pak nás čekají další dva kilometry chůze, do telavivského hostelu Hayarkon. Den jsme zakončili zaslouženým falafelem a izraelským pivem.

Tel Aviv ještě jednou (den šestý)

Poslední den jsme věnovali Tel Avivu. Počasí bylo parádní a fotogenické. Večer mi došlo, že bych mohl zkusit nabít foťák přes kamarádovu powerbanku. A fungovalo to, takže už zase fotím na Fuji. Od hostelu jsme to vzali pár přilehlými ulicemi v okolí a pak šli rovnou na pobřeží a vyrazili do staré Jaffy, obešli jsme přístav a střihli to přes staré město.

Nedaleko hostelu byl tento zajímavý dům, jehož fasáda byla pokryta vším možným včetně nádobí, mušlí nebo zrcadel.
Tel Aviv - čekání na autobus
Tel Aviv – čekání na autobus

Pak nás potěšily oba trhy, bleší i ten s jídlem a vším možným (trh Carmel Market). Rovnou jsme to pěšky protáhli až na nádraží Hashalom, odkud jezdí vlak na letiště (13,50 NIS).

Na trhu Carmel Market v Tel Avivu

Letenku do Prahy jsme měli se společností El Al Israel Airlines. Na letišti následoval pohovor; něco podobného jsem absolvoval před pár týdny v Eilatu, tady je to jen o poznání podrobnější. Je to trochu otravné se všemi těmi procedurami, ale dá se to vydržet, jen si na letiště vyrazte raději s rezervou.

Jinak jsou Izraelci v pohodě; na místech, která jsme procestovali, jsme se cítili fajn a bezpečně. S dopravou to bylo celkem jednoduché. Takže asi jediným menším zádrhelem může být, že Izrael pro našince není zrovna levný.

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a autory i nás to potěší. Děkujeme!