Norry – bambusový vlak, Kambodža

Klasická železniční doprava v Kambodži nefunguje už nějaký ten pátek. Přesto v této zemi leží několik stovek kilometrů využívaných kolejí. Bambusový vlak nebo také norry či nori – to je prostředek, který „brázdí“ téměř opuštěnou železniční síť v Kambodži, jedné z nejchudších asijských zemí.

Železnice v Kambodži
Železnice v Kambodži

Nejedná se v podstatě o klasický vlak. Místní lidé posbírali, co šlo, a z jednotlivých součástí sestavili tento netradiční dopravní prostředek. Kola s osami pocházejí často z vysloužilých vojenských vozidel, na to se položí rošt z bambusových plátů. Pohon pak obstarává motor třeba z motorky. Norry se průměrně pohybuje rychlostí nějakých 20 km/hod.

Naplněný "vlak" brázdící kambodžskou krajinu
Naplněný „vlak“ brázdící kambodžskou krajinu.

My se nacházeli zrovna ve městě Pursat, kterým rovněž železnice prochází. V plánu původně bylo svézt se bambusovým vlakem až do města Battambang. Kambodžané ucítili možnost vydělat, tak nám učinili nabídku, která byla značně přemrštěná (100 USD), smlouvání vedlo ke snížení částky o nějakých 20 %, což bylo pořád hodně.

Navíc při zohlednění rychlosti jízdy by mohlo být celkem náročné vrátit se ve stejný den zase zpátky do Pursatu a taky jsme chtěli cestovat s místními, kdežto na trasu do Battambangu by nám provozovatel norry vypravil vlastní prostředek jen pro nás. Podívali jsme se tedy do mapy, vybrali vesnici Svay Sa (v opačném směru, než se jede do Battambangu, ale nám tentokrát nešlo o přesun, ale o zážitek) a domluvili si cestu tímto směrem.

Jízdní řád samozřejmě nefunguje (to se u takového typu dopravy stejně ani neočekává), takže se jen čeká, až se souprava naplní. A to čímkoliv – nejen domorodci, ale i zavazadly, pytli se vším možným, dřevem, motorkami, rostlinami či zvířaty.

Klasická výhybka na trati.
Klasická výhybka na trati

V případě, že se setkají 2 protijedoucí norry, funguje to tak, že slabší ustoupí silnějšímu, tedy obvykle lehčí ustoupí těžší váhové kategorii. Tedy ten bambusový vlak, který je méně naložen, se vyprázdní a rozloží, jednotlivé součásti – tzn. podvozek, plošina a motor – se položí mimo trať a těžší norry projede.

Rozložení soupravy - je třeba pustit protijedoucí norry
Rozložení soupravy – je třeba pustit protijedoucí norry.

Asi těžko uhádnout, jak dlouho takový způsob dopravy bude v Kambodži fungovat, stejně tak těžko posoudit, jestli se kdy vůbec do této zajímavé země vrátí pravidelná a rozvinutější železniční doprava. Každopádně dokud v Kambodži jezdí bambusový vlak, má smysl si cestování po této zemi naplánovat tak, aby se tam vešla i projížďka tímto ojedinělým dopravním prostředkem. (Jen doplňující poznámka: Pokud si to naplánujete jako my, tedy s výstupem ve vesnici Svay Sa, vězte, že se odsud směrem k hlavní silnici, kde jezdí i autobusy, stopuje trochu hůře :-), nikdo tu nemá auto a žádné tudy ani neprojíždí, protože prašná cesta začíná právě tady. :-) Dá se ale domluvit odvoz motorkami.)

Domlouvání odvozu motorkami - moc cizinců sem asi nezavítá :-)
Domlouvání odvozu motorkami – moc cizinců sem asi nezavítá :-)

Cestování bambusovým vlakem je tak i nadále dobrodružným zážitkem, a to ne kvůli rychlosti (adrenalin zde opravdu nečekejte), ale spíše kvůli všem věcem okolo, které vytvoří jedinečný zážitek.

[wpgmappity id=“81″]

 

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!

1 komentář u „Norry – bambusový vlak, Kambodža“

Komentáře