Malta: Arabsko-evropský svět nenadálých skutečností

Maltská republika, běžně známá pod názvem Malta, je malé souostroví v blízkosti Sicílie. Pro zkušeného cestovatele nebo pro každého, kdo dával ve škole dobrý pozor, nebude novinkou fakt, že nepatří pod správu ani nadvládu Itálie.

Ostrovní stát je co do rozlohy vskutku malý, což dokreslují slova italského kamaráda, který zde pracuje už od roku 2009: “Stalo se to při mém prvním letu sem na pohovor. Kapitán letadla zahlásil, že přistáváme. Kouknu z okna a pomyslím si, kam jako chce přistávat? Tady je pouze moře. A do deseti minut jsme seděli na ranveji u haly.”

O co menší je Malta vzhledem k většině evropských států, o to více nabízí neočekávaných situací svým návštěvníkům. Mnohá z nich ale v průvodci před cestou nevyčtete.

comino

Během mého půlročního pracovního pobytu jsem měla možnost si ji vychutnat do posledního sousta. Nechte se teď provést přelidněnou Maltou bez překvapení.

Místní hromadná doprava

Veškerou hromadnou dopravu na dvou největších ostrovech Malta a Gozo zajišťují autobusy. Dnes už jsou modernizované, ale ještě v roce 2011 zde jezdily maličké neodpružené oranžové autobusy bez dveří. Nebylo neobvyklé, že řidič někde ani nezastavil, protože ten den se mu zrovna nechtělo. Vždyť zde autobusy jednu dobu vlastnili samotní řidiči.

Největší autobusové nádraží před branami Vallety

Největší autobusové nádraží před branami Valletty

Myslíte si, že se vše zásadně změnilo? Omyl, autobus sice zastaví, ale pouze v případě,  že je uvnitř ještě místo a nezapomenete na řidiče zamávat. Nicméně dočkat se samotného autobusu je zázrak – na západní straně ostrova jezdí linky i jednou za hodinu, zpoždění pod 30 minut lze považovat za úspěch.

Když už se vám povede nastoupit do autobusu, který navíc ještě přijel náhodou včas, cíl ještě zdaleka nemáte jistý. Zažila jsem situace, kdy řidič zastavil a prohlásil (samozřejmě v maltštině), že dokud pár lidí nevystoupí, dál nepokračuje. Asi jsme byli přeplnění. Jindy jsme dojeli do přestupního uzlu, řidič se sbalil, nechal otevřené dveře a odešel. Zřejmě měl přijít další kolega, ale kdo má zodpovědnost za autobus plný čekajících lidí?

Abych jenom nestrašila, výhledy na modré moře s příbojem v kontrastu věčně žluté země za projížďku stojí. Nutno dodat, že autem se nikam o mnoho rychleji nedostanete, když už si troufnete na ježdění vlevo.

Turisty nejvíce obléhaná pláž v Blue Lagoon na ostrově Comino

Turisty nejvíce obléhaná pláž v Blue Lagoon na ostrově Comino

Není středomořská strava jako středomořská

Těšíte se na slunečný ostrov, protože zde musí být středomořská kuchyně, jak ji pravděpodobně znáte z Itálie? Čerstvé ryby, kalamáry či mušle k obědu? Nerada to říkám, ale maltská kuchyně mě velice zklamala. Částečně je ovlivněna vlivem Anglie, ale ještě více snad americkou sestřičkou.

Místní fast food - qassata plněná sýrem ricotta

Místní fast food – qassata plněná sýrem ricotta

Představte si, že jdete po hlavní promenádě ze Sliemy do Saint’s Julliens a po cestě míjíte jeden fastfoodový řetězec za druhým. Malta má dokonce svůj vlastní řetězec rychlého občerstvení – Pastizzeria. Vybírat zde můžete z listových šátečků plněných sýrem ricotta, fazolemi či špenátem.

Není se proto čemu divit, že obyvatelé Malty jsou nejvíce obézním národem v Evropě. Tomu jistě napomáhá i fakt, že většina jogurtů i nápojů je zde doslazována umělým sladidlem.

Slaví se od rána do večera

Rádi si pospíte nebo nedáte dopustit na klid po dobrém obědě? Pak si cestu na Maltu rozmyslete, zejména v letních měsících.

Na Maltě je více něž 300 kostelů a každý je zasvěcen jinému svatému. Díky tomu Malťané slaví prakticky každý den v roce tzv. festu za nějakého svatého. V létě tak narazíte na uzavřené ulice, které jsou dle mého názoru až kýčovitě vyzdobené – vysoké pozlacené sloupy se svatým na jeho vrcholku, visící girlandy, vlajky i barevné pásy látek z balkónů i oken. Vše je doprovázeno ohňostroji a to i za bílého dne. Věřte, že když už pátou noc v kuse posloucháte bouchání rachejtlí, nebude chtít o nějaké show ani slyšet.

Na Maltě je více než 300 kostelů a festa se tak slaví téměř denně.

Na Maltě je více než 300 kostelů a festa se tak slaví téměř denně.

Zajímavé je, že ani místní už příliš nadšení nejsou, jak jsem se přesvědčila v práci. Když kolem jedné odpolední začalo bouchání, mí maltští kolegové jen pozvedli oči a pronesli: “Ach jo, už je to tady zase.”

Na úřadech se nikam nespěchá

Nevím, zda jsem někde selhala já, ale i přes pomoc mé firmy jsem za celý pobyt nezískala místní ID kartu. Tedy ani nezaložila účet v bance, což se ukázalo jako velký problém. Úryvek z našeho rozhovoru:

  • Já: Ráda bych si otevřela osobní účet.
  • Banka: Odkud jste?
  • Já: Z České republiky.
  • Banka: Tak to bude velký problém.
  • Já: Ale to je přece EU.
  • Banka: Ano, ale bude to velký problém.

V létě se na všech úřadech pracuje pouze od 9 do 12 hodin. Ale abych byla spravedlivá, nesmím zapomenout na pochvalu. Veškeré papírování pro pojišťovnu i Úřad práce v ČR proběhlo rychle a online. Získala jsem formulář E304 i U1. Všechno jde, když se chce, jen je potřeba trocha trpělivosti, zejména u jižních národů.

Národním jídlem je králík, i když tu žádní nejsou

Národním jídlem je králík, i když tu žádní nejsou.

Je libo zaplatit 2 nebo 7 euro?

Samozřejmě otázka se vztahuje k jednomu a tomu samému produktu. Například 1 kg bílého jogurtu řeckého typu v malých obchodech v garážích koupíte za 6,50 euro, ale v Lidlu ho prodávají za 2,50 euro.

Chcete-li ušetřit na potravinách, vyplatí se omrknout ceny ve vašem okolí. Dokonce ani jeden řetězec nemá na svých pobočkách stejné ceny.

Automobilový svět na Maltě je raritou

SPZka tvaru XXX nebo DD není nic, co by vás na ostrově mělo překvapit. Narazila jsem dokonce i na SPZku nesoucí jméno Pink-Roy. Na Maltě si můžete očividně zaplatit, co si jen budete přát. To není zdaleka jediná zvláštnost z místních silnic. I když dnes je takových aut spoustu i v Česku.

Dle statistik je na souostroví hlášených nejvíce Ferrari v Evropě, také nejvíce aut na domácnost. To by možná nebylo nic zvláštního, kdyby zde neplatil maximální limit 80 km/h. V reálu při místním provozu nejste schopni jet ani tolik.

Poslední fakt o maltském řízení ilustruje můj zážitek. Byla jsem s policejním oficírem na drinku v baru. Dal si koktejl stejně jako já, tak se ho ptám, jak pojede domů. S klidem odpověděl, že přece na motorce, jak přijel. Ano, na Maltě se běžně pije a řídí. Dokud to prý na vás není vidět, nezastaví vás. Stačí znát svůj limit. V zájmu objektivity je spravedlivé přiznat, že nehodovost na souostroví není nikterak vysoká a já sama žádnou autonehodu neviděla.

Hlavní město Valleta pozorované od Sliemy

Hlavní město Valletta pozorované ze břehů Sliemy

Pokud vás neodrazují věčné dopravní zácpy ani kalorická strava a hluk ve dne v noci, pak mohu Maltu pro dovolenou jedině doporučit. Zajeďte se podívat na Azure Window, Blue Grotto, Ghar Lapsi, Blue Lagoon, projít Vallettou a Mdinou v některém z jarních či podzimních měsíců. Jinak jedině s klimatizací.

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a autory i nás to potěší. Děkujeme!

Hanča vystudovala matematiku s informatikou a 5 let pracovala jako testerka v IT firmách. V roce 2016 se vydala zlepšit svoji angličtinu na ostrov Malta, kde nakonec ale našla lásku ke copywritingu a cestování. Své tři lásky – tanec, psaní a objevování světa – se rozhodla propojit v jedno a vydává se do pro ni neznámých vod digitálního nomádství. Cestování zachycuje na svém blogu enblog.hankasormova.cz.

Napsat komentář