LowCost Race: Cestovatelský závod napříč Evropou

Jak je známo, člověk je soutěživý tvor. My cestovatelé jsme přece také jenom lidé, a proto občas i my zatoužíme po jakémsi vzrušení v podobě závodu či soutěže. Je pravdou, že dost často bývají naše „závody“ trošku odlišné od těch, které si běžný smrtelník představí při vyslovení slova závod.

Ale to přece neznamená, že bychom se těch klasických závodů stranili. A LowCost Race je jedním z nich! Zvládli byste procestovat co nejvíce míst v Evropě a neutratit při tom více než 2 500 Kč na hlavu? Zkuste si to třeba letos v termínu 6. – 16. 8. na 3. ročníku tohoto závodu. Dnes jsem pro vás vyzpovídal zakladatele a hlavního organizátora závodu Milana Škodu alias Mikyho.

Logo závodu

Logo závodu LowCost Race

Ahoj, Miky, na úvod bych byl rád, kdyby ses představil a pověděl nám něco málo o sobě…

Taky zdravím, momentálně z Kanárů. Jsem tu na Erasmu v rámci studia managementu volnočasových organizací. Vždycky mě bavilo organizovat akce – ať už ve skautu, při plánování cestovatelských a alpských expedic nebo ve firmě, kterou jsem nedávno prodal. Je mi 24, jsem vystudovaný fyzioterapeut, ale v tuhle chvíli mě nejvíc láká propojovat různé okruhy lidí v souvislosti s cestováním.

Slyšel jsem o závodu, který organizuješ. Povíš nám o něm něco?

LowCost Race. Letos už 3. ročník srpnového závodu po Evropě s cílem za 10 dní projet co nejvíc míst za co nejmíň peněz, konkrétně do 2 500 Kč na osobu. Už na tom nedělám sám, ale s týmem 5 lidí, takže letos bude několik novinek včetně možnosti sledovat závodníky během závodu.

Co tě inspirovalo k tomu založit závod, jako je LowCost Race?

S trochou nadsázky to byla jedna prohra a můj egoismus. Nedostali jsme se s kamarády do soutěže Can you make it od Red Bullu, tak jsem se rozhodl založit vlastní závod, který bude pro všechny a ne jen pro 2 % přihlášených. Tím ale nic proti Red Bullu. Hlavní myšlenku mají skvělou, proto jsem se tím inspiroval. Je to podle mě dokonce jeden z jejich nejmilejších způsobů marketingu. A dobrý trénink pro LowCost Race, pochopitelně :)

Jaká je tvoje filozofie jako organizátora, čeho bys chtěl docílit? Co je pro tebe při organizaci závodu nejdůležitější?

Ukázat lidem, že abych při cestování zažil to, co nikdo jiný, musím často investovat jinak než finančně. Zbavit se na chvíli svých jistot a pevného plánu. Asi každý mi dá za pravdu, že poznat při cestování cizí kulturu je jednodušší u místních doma než v obchodech v hlavním městě nebo na promenádě u moře. Zažil jsem obojí a vím, že obojí má něco do sebe. Ale upřímně je mi líto lidí, kteří to jinak než na pláži nebo v obchoďácích nezkusili. Ideálně bych právě takové lidi jednou dostal do závodu, ačkoliv to je prozatím nad moje síly :)

Účastníš se závodu i přesto, že jej organizuješ?

Bohužel ne. Snažím se závod inspirovat vlastními příběhy, ale v čase závodu chci být účastníkům k dispozici jako případná pomoc a průběžně vyhodnocovat, jak si kdo vede.

Co bys vzkázal lidem, kteří zvažují účast na LowCost Race?

Jděte do toho. Nemusíte být první, nemusíte to brát ani jako závod, pokud se neradi předháníte. Hlavně si to užijte podle sebe. To bych skoro dal do pravidel. :) Ty zážitky, co mi účastníci popisují, to by bylo za každý tým na knihu, někdy i dvě. No jo, nový nápad… kdo má nakladatelství, ozvěte se mi!

cedule-stop

Cestovat se může i stopem, ale není to pravidlem!

Koukám, že jedním z pravidel je utratit maximálně 2 500 Kč na hlavu. To může být pro některé skoro boj o život, ale pro některé klíďo i luxusní dovolená. Co se všechno za tohle dá zvládnout? Vzpomeneš si na nějaké výjimečné zážitky účastníků minulých ročníků?

Jak říkáš – hodně záleží na tom, s jakým záměrem do toho jdeš. Asi nejlíp na tom byli vždycky ti, kteří na jednu stranu chtěli vyhrát, ale na druhou stranu to celé brali s nadhledem a jako zážitek. Byli tací, co se rozhodli neutratit nic a jíst jenom to, co dá příroda, ale taky ti, kteří v Amsterdamu vydělávali hraním na housle, dostali pozvánku na cyklosoutěž a vyhráli lístky na vlak kamkoliv.

Dvě slečny se neplánovaně dostaly na hudební fesťák ve Slovinsku. Další tým vzali na stopu majitelé hotelu, kterým po cestě “klekl” Mercedes. Jako omluvu za zpoždění dostali ubytování a ještě kapesné. Je toho fakt spousta. Nemůžu se dočkat na letošní vyhlašování! Rozhodně se stavte, všechny ty příběhy se tam dozvíte živě. :)

Jaká je průměrně účast? A co účastníky vlastně čeká? Vím, že samotné cestování přináší mnoho zážitků, čeká však účastníky třeba něco jako úkoly?

Nějak hodně otázek najednou :D Letos plánujeme 30 – 40 týmů, což se nedá srovnávat s průměrnými pěti týmy z minulých ročníků, kdy prakticky neprobíhala propagace. Checkpointy budou letos trochu jiné, nepůjde jen o to se na ně dostat, ale plnit tam úkoly. K tomu budou účastníci plnit denní výzvy za bonusové body. Konkretizovat zatím nemůžu, ale můžete počítat mimo jiné s poznáváním místních lidí… a samozřejmě i jídel :)

setkaní v Černé Hoře

Společná fotka jednoho z týmů při setkání s místními v Černé Hoře

Čím se tedy závod odlišuje od podobných závodů, které například organizují velké korporace?

Nikdo nás nezaměstnává, takže to děláme podle sebe tak, aby nás to bavilo… a podle toho i komunikujeme s účastníky i sledovateli. Snažíme se, aby to působilo profesionálně, ale lidsky. Nehrajeme si na to, že víme všechno a závod je dokonalý. Proto je i v pravidlech doslovně řečeno, že chceme jenom férové lidi, a proto s účastníky po závodě probíráme pravidla, aby šlo především o zážitky a každý rok to bylo lepší.

Jak se vlastně pozná, kdo je vítěz?

Každý tým si vede fotodeník, do kterého zaznamenává, jak se přemísťovali, co jedli a kde spali, včetně výdajů. Na základě toho se hodnotí, kolik projeli checkpointů a kolik u toho utratili peněz. Checkpointy jsou bodované podle jejich dostupnosti a vzdálenosti od Prahy. Útratou peněz se body odečítají, ale pokud si tým peníze vydělal během cesty, mohou je použít bez ztráty bodů a nezapočítávají se do vstupních 2 500 Kč. Takže vyhrává tým s nejvyšším počtem bodů na konci závodu.

Závody mívají většinou i vítěze, co čeká na vítěze? :) A kde se ty ceny vezmou? Máte již zajištěny třeba nějaké sponzorské dary?

Hlavní cena závodu je krom nehynoucí slávy i finanční odměna v hodnotě částky utracené během cesty… takže vítěz bude mít cestu zadarmo :) Sponzorské dary řešíme, ale plánujeme odměnit i další týmy. Slávou myslím to, že ještě před závodem budou diváci hlasovat o nejsympatičtější týmy. Deset nejlepších dostane na cestu prostředky, aby závod mohli sdílet online. Financování toho všeho bude částečně z vybraných účastnických poplatků (450 Kč/tým; pozn. aut.) a částečně z crowdfundingové kampaně na hithit.cz, kde nás může finančně podpořit kdokoliv, komu se myšlenka líbí.

Vítězství je vítězství, na druhou stranu i takové výhledy na chorvatské ostrovy mohou být výhrou. :)

Vítězství je vítězství, na druhou stranu i takové výhledy na chorvatské ostrovy mohou být pro někoho výhrou. :)

Je závod jen pro účastníky z ČR, nebo se může zúčastnit kdokoliv?

Letos oslovuji jenom Čechy a Slováky, vícejazyčný rozměr tomu plánuji dát za rok. Ale pokud se zaregistruje někdo z cizí země a nebude pro něj problém na start a cíl dojet do Prahy, jsem pro.

Děkuji ti, Miky, za skvělý rozhovor. Doufám, že se vám letošní ročník vydaří a přinese s sebou i mnoho dalších spokojených cestovatelských dušiček jako závody předešlé!

Chtěli byste se závodu zúčastnit? Skvělé! Organizátoři pro vás vytvořili povedené webovky a na adrese http://lowcostrace.com/registrace/ naleznete vše potřebné k vaší registraci do tohoto šíleného závodu!

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a náš web sdílením tohoto článku, děkujeme!

Dekadentní cestovatel a novodobý romantický hrdina. Autor knihy Dobrodružství stopaře Moodyho.

Napsat komentář