Indická D1 aneb Buďme rádi za české silnice

Jau! Další díra. Nacházíme se na indických silnicích. Myslím, že stojí za to jim věnovat samostatný článek, protože je to opravdu zážitek na celý život.

Polstrovaný autobus

Sedíme v autobuse z Lehu do Padumu. Čeká nás čtyři sta kilometrů, které se při nejlepší vůli dají stihnout za dva dny. Pod námi je stometrový sráz, do kterého můžeme během vteřiny spadnout. Nad námi vypolstrovaný prostor pro zavazadla. Kdo nechápe proč, brzy pochopí. První větší nerovnost náš vymršťuje vzhůru a otřesu mozku brání právě jen instalovaná ochrana.

Přesto můžeme být vlastně za nastálou situaci rádi. Mohlo být o dost hůř. Kdybychom se museli vydat místní dopravou, budeme svoji sedačku sdílet s dalšími dvěma Indy a kozou na klíně.

Horská dráha

Jste tu opravdu jak někde na pouti. Spoustu lidí baví chodit na horské dráhy a jiné adrenalinové atrakce. Tady je to podobné. Vás to baví, ale váš žaludek ne. Po deseti hodinách skákání vám opravdu začne být trochu špatně.

Do toho můžete vidět opravdu smutné výjevy. Například jedinou dobrou asfaltku po celou cestu pokrývají dalším asfaltem, místo aby něco udělali se zbytkem cesty. Případně vidíte stovky Indů a Nepálců rozbíjet kameny pro zpevnění cest. Působí to spíš jako středověká forma veřejně prospěšných prací než zaměstnání, kde si vyděláte sto rupií na den (asi 35 korun).

Indický autobus
Nejkvalitnější úsek cesty

Uhni!

Pokud potkáte vůz v protisměru, nastane oblíbená disciplína místních. Probíhá asi takto. I když se vidí z dálky, dojedou až k sobě a troubením se začnou domlouvat, kdo kam pojede. Následně se chvilku hledá místo, než se jeden pokusí projet. Nepovede se to, takže znovu a znovu. Nakonec třeba za cenu odření zrcátek úhyb vyjde a pokračuje se vesele dál. Jednomu většinou hrozí pád do hluboké propasti, druhému uvolnění kusu skály a následné zasypání.

Další příběhy už patří spíše do kategorie Věřte, nevěřte. Ale kdo v Indii někdy byl, uvěří. Například při opravování silnic musíte několik hodin stát a čekat, než se uhne nakládaný kamion. Toho využijí dělníci a rozhodnou se vybrat mýtné v podobě benzínu a pro jistotu vám do nádrže nahází trochu písku a pohoupají auto.

Silnice v Indii
Někdy je třeba trochu pomoci.

Tak šťastnou cestu

Nejlepší nakonec. Potkali jsme řidiče, kterému nefungovaly brzdy, zpomaloval převodovkou a zastavoval narážením do protějších aut. Na takových silnicích to chce opravdu odvahu.

Takže až příště pojedete po D1 nebo okresní cestě, nezapomeňte si říct: „Mohlo by být hůř.“

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a autory i nás to potěší. Děkujeme!

Komentáře